zondag 11 september 2016

Reflectie op vragenlijsten

Reflectie op de twee rapportages van “Reflector Big Five Personality” en “Reflector 360”

Visie-gestuurd werken
Uit de rapportages blijkt dat volgens mezelf en directe medewerkers deze competentie behoorlijk goed ontwikkeld is en dat ik bijbehorend gedrag vaak laat zien. De score van mijn leidinggevende was lager. Met hem ben ik achteraf in gesprek gegaan. Na dit gesprek kwamen we tot de conclusie dat ik zeker een visie heb op onderwijs, maar dat ik mezelf meer moet verdiepen in mijn visie op leiderschap. Wie ben ik als leider? Vervolgens gaat het om je visie duidelijk uitdragen naar buiten. Ik ben Daan, hier sta ik voor en zo gaan we het doen.

In relatie staan tot de omgeving
Met de BFP test scoor ik relatief laag op deze competentie. Dit komt met name door de lage score op de persoonlijkheidsfactor extraversie. Ik scoor hier laag, omdat ik mij in nieuwe omgevingen met veel mensen niet altijd op mijn gemak voel. Ik zie mijzelf dan als een introvert persoon. De 360 test laat echter zien dat deze competentie goed ontwikkeld is. Dit laatste herken ik ook als het gaat over werken op schoolniveau. Ik onderhoud allerlei contacten met relevante partijen. Dit heeft afgelopen schooljaar een behoorlijk netwerk opgeleverd. Zowel medewerkers als mijn leidinggevende herkennen dat.

Vormgeven aan organisatiekenmerken vanuit een onderwijskundige gerichtheid
Met de BFP test scoor ik op deze competentie relatief laag. De scores van de 360 test zijn hoger en geven aan dat deze competentie al goed ontwikkeld is. In de BPF test heeft met name de persoonlijkheidsfactor consciëntieusheid zijn invloed gehad op de lage score. Het gestructureerd en planmatig werken is voor mij een belangrijk ontwikkelpunt. Daar komt bij dat ik confrontaties soms uit de weg ga en dat daardoor zaken die snel opgelost moeten worden blijven liggen.

Hanteren van strategieën t.b.v. samenwerking, leren en onderzoeken op alle niveaus
Met de BFP test scoor ik op deze competentie relatief laag. De scores van de 360 test zijn hoger en geven aan dat deze competentie al goed ontwikkeld is. In de BFP test hebben de volgende factoren de lagere score bepaald: streven naar perfecte resultaten, graag met anderen werken en streven naar een hoog prestatieniveau. Als het gaat om werken als directeur op een school, denk ik dat deze competentie behoorlijk ontwikkeld is. Dit blijkt ook uit de reflector 360.

Hogere orde denken
Met de BFP test scoor ik op deze competentie relatief laag. De scores van de 360 test zijn hoger en geven aan dat deze competentie al goed ontwikkeld is. In de BFP test hebben de volgende factoren de lagere score bepaald: geconcentreerd de aandacht bij één taak blijven houden en gedetailleerd plannen voordat ik ergens aan begin. De reflector 360 laat een lagere score zien op het regelmatig analyseren van onderzoeksresultaten op schoolniveau om tijdig adequate maat regelen te kunnen nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten