Reflectie op de twee rapportages
van “Reflector Big Five Personality” en “Reflector 360”
Visie-gestuurd werken
Uit de rapportages blijkt dat volgens mezelf en directe medewerkers
deze competentie behoorlijk goed ontwikkeld is en dat ik bijbehorend gedrag
vaak laat zien. De score van mijn leidinggevende was lager. Met hem ben ik
achteraf in gesprek gegaan. Na dit gesprek kwamen we tot de conclusie dat ik
zeker een visie heb op onderwijs, maar dat ik mezelf meer moet verdiepen in
mijn visie op leiderschap. Wie ben ik als leider? Vervolgens gaat het om je
visie duidelijk uitdragen naar buiten. Ik ben Daan, hier sta ik voor en zo gaan
we het doen.
In relatie staan tot de
omgeving
Met de BFP test scoor ik relatief laag op deze competentie. Dit komt
met name door de lage score op de persoonlijkheidsfactor extraversie. Ik scoor
hier laag, omdat ik mij in nieuwe omgevingen met veel mensen niet altijd op
mijn gemak voel. Ik zie mijzelf dan als een introvert persoon. De 360 test laat
echter zien dat deze competentie goed ontwikkeld is. Dit laatste herken ik ook
als het gaat over werken op schoolniveau. Ik onderhoud allerlei contacten met
relevante partijen. Dit heeft afgelopen schooljaar een behoorlijk netwerk
opgeleverd. Zowel medewerkers als mijn leidinggevende herkennen dat.
Vormgeven aan
organisatiekenmerken vanuit een onderwijskundige gerichtheid
Met de BFP test scoor ik op deze competentie relatief laag. De scores
van de 360 test zijn hoger en geven aan dat deze competentie al goed ontwikkeld
is. In de BPF test heeft met name de persoonlijkheidsfactor consciëntieusheid
zijn invloed gehad op de lage score. Het gestructureerd en planmatig werken is
voor mij een belangrijk ontwikkelpunt. Daar komt bij dat ik confrontaties soms
uit de weg ga en dat daardoor zaken die snel opgelost moeten worden blijven
liggen.
Hanteren van strategieën
t.b.v. samenwerking, leren en onderzoeken op alle niveaus
Met de BFP test scoor ik op deze competentie relatief laag. De scores
van de 360 test zijn hoger en geven aan dat deze competentie al goed ontwikkeld
is. In de BFP test hebben de volgende factoren de lagere score bepaald: streven
naar perfecte resultaten, graag met anderen werken en streven naar een hoog
prestatieniveau. Als het gaat om werken als directeur op een school, denk ik
dat deze competentie behoorlijk ontwikkeld is. Dit blijkt ook uit de reflector
360.
Hogere orde denken
Met de BFP test scoor ik op deze competentie relatief laag. De scores
van de 360 test zijn hoger en geven aan dat deze competentie al goed ontwikkeld
is. In de BFP test hebben de volgende factoren de lagere score bepaald:
geconcentreerd de aandacht bij één taak blijven houden en gedetailleerd plannen
voordat ik ergens aan begin. De reflector 360 laat een lagere score zien op het
regelmatig analyseren van onderzoeksresultaten op schoolniveau om tijdig
adequate maat regelen te kunnen nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten