De visie van een school gaat in eerste instantie over de visie op het leren van mensen. Mijn uitgangspunt hierbij is de kennis die we hebben vanuit de neurowetenschappen. Deze kennis wordt steeds meer vertaald naar wat dat betekent voor ons onderwijs. Voor het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht, maar bijvoorbeeld ook voor de inrichting van de school. Verdieping in deze materie houdt mij enorm bezig. Hiernaast zie ik steeds meer de verbinding tussen vaardigheden voor de 21e eeuw en breinleren. Op mijn school gaan we volgende week tijdens een studiedag deze verbinding leggen. Ook is hierbij aandacht voor het leren van leerkrachten. We zullen ook hier de link leggen. Voor mijzelf ben ik nu vooral bezig met verdieping in theorie. Ik wil goed op de hoogte zijn van hoe mensen leren en hoe wij daar op kunnen inspelen. Hierbij wil ik een inspirator zijn voor mijn leerkrachten.
Afgelopen week heb ik de zeven eigenschappen van effectief leiderschap (Covey, 1989) uitgelezen en zie deze eigenschappen ook in verband staan met de vaardigheden. Nu ben ik bezig in het boek Mindset, de weg naar een succesvol leven (Dweck, 2011). Ook deze mindset speelt een belangrijke rol in mijn visie op hoe mensen leren.
Je zou kunnen stellen dat ik momenteel informatie uit verschillende invalshoeken aan het verwerken ben (divergeren) en probeer dit te convergeren naar een duidelijke visie op onderwijs.
Wordt vervolgd...
Ben benieuwd naar de uitkomst van de studiedag.
BeantwoordenVerwijderenWaar wil het team heen, waarop willen zij zich gaan richten?